mandag 15. desember 2008

I'm a lean, mean bestemorrutemachine

(Tittel med hilsen til smileull).
Mitt stakkars tredje barn arver det meste av utstyr fra storesøsknene, derfor fikk jeg det for meg at hun skulle få et teppe som var laget bare til henne. En ubendig trang til å hekle bestemorruter meldte seg, og jeg måtte rett og slett be mamma om å lære meg det. Siden jeg beherska elementær hekling fra før viste det seg å ikke være noen heksekunst. Dermed satte jeg i gang med lapper i babyull.
Jeg bestemte meg for å greie en lapp eller tre hver kveld, men selv et teppe som dette, mellom babyteppe og sofateppe i størrelse, med 30 lapper, viste seg å være en utholdelsesprøve for en relativt imulsiv og lite målretta hekler som meg. Til slutt måtte jeg lære meg å hekle picoter (De små tungene langs kanten), og det dro jeg i land etter en del bannskap, fornøyd med å ha utvida teknikkrepertoaret. Alt i alt et hyggelig prosjekt, som har tilfredsstilt behovet for å bruke sukkertøyrosa for ei stund. Jeg har tenkt å lage et litt større teppe med bølger/striper til stua, men det tar visst en stund for lysten på et såpass stort prosjekt melder seg igjen.

5 kommentarer:

  1. Så flott teppet ble!
    Det visste jeg jo egentlig fra før av, men jeg kan jo late som om jeg nettopp så det for første gang. Du har vært ordentlig, ordentlig flink, du!

    Jeg må spørre om en ting jeg har lurt på lenge. Etter at du har heklet ferdig, sitter du da igjen med en haug med ruter som du må sy sammen, eller hekler du hele teppet i ett?

    Mvh din "Stian"

    SvarSlett
  2. Først rutene, en og en, så setter man dem sammen (eller "monterer", på fancy heklelingo) ved enten å sy eller hekle. Her har jeg hekla, og det ble for stramt, så skal jeg lage flere kommer jeg til å sy. Til slutt hekler man kanten rundt.

    Og forresten er det herrligt å se at "Stian" er så hekleinteressert!

    SvarSlett
  3. Da ligger det jammen mye arbeid bak et slikt teppe. Ikke at det ikke hadde gjort det om du hadde heklet alt i ett med det samme, misforstå meg rett :)

    Jeg er meget hekleinteressert, ja! Jeg liker å vite hvor mye arbeid som ligger bak de teppene jeg kjøper ;)

    Kjærlig hilsen "Stian"

    SvarSlett
  4. Kjempefint! Lekre farger!

    SvarSlett
  5. Superlekkert! Gleder meg til heklekurs etter jul!

    SvarSlett