torsdag 17. september 2009

Kjerring

Jeg er glad for at kjerring er mindre av et skjellsord i traktene jeg kommer fra enn mange andre steder, for jeg er en.

Kjerringalarmen i hodet mitt gikk av i dagligvarebutikken da jeg overhørte meg selv tenke "Næmmen se der, zalo som spray! Så interessant, den må jeg prøve!" Skremmende nok var ikke alarmen tilstrekkelig til å forhindre meg i å ta med Zalospray hjem. Kruset over fikk også bli med hjem fra Ica Maxi i dag. Jeg syntes det var så fint, og vel verdt sine ti kroner. Da får det ikke hjelpe at vi egentlig ikke har plass til halvparten av kaffekoppene vi allerede har.
Som andre mammaer landet over er jeg i gang med å utstyre småtrolla for vinteren. Det går i ull innerst for de to minste, eldstemann er artikulert nok til å argumentere seg ut av ullregimet.
Jeg har blitt fryktelig lei av at ulltøy bare finnes i rosa, lyseblått og naturhvitt mange steder. Det hvite får flekker før man får sagt "oksegallesåpe", og å kle småjenter i bare rosa er kjedelig, mens bare blått kan bli litt vel demonstrativt. Jeg vet at Nøstebarn har andre farger, men håndvask for en armada av sølekopper er ikke noe for meg.
Men den ypperlige dagligvarebutikken hadde plutselig barneull i andre farger også, så det var leit at størreslene var helt utplukka. Men oransje sokker ble det. Da kan vi tilgi noen klarrosa felter på det ene paret.

2 kommentarer:

  1. Men du, kjerringa, har du sett den magiske svampen fra scotch brite? Den bare MÅ du prøve. :P Tar omtrent alle flekker med bare vann på og litt skrubbing. Til og med blyantstreker innerst i fiskebeinsmønsterglassfiberstrietapeten vi har i gangen.

    Enig i det med ulltøy, altså. Rosafargene er stort sett stygge, sånn rent bortsett fra at de er rosa. Har du sett årets Janus? Forresten, min erfaring er at flekker sitter bedre fast i superwash enn i ubehandlet. Men samtidig så tåler de litt røffere vask også, så det går vel opp i opp.

    SvarSlett
  2. Jeg garanterer ikke at det ikke kan skade, men på oppfordring fra en tidligere ansatt hos Nøstebarn vasker jeg alle mine nøstebarnplagg i vaskemaskina på kaldvask med olivensåpe. Det fungerer helt fint! Jeg velger nøstebarn til Jeppe fordi det viser seg at hans sensitive hud sier ja til ull/silke-blandingen derfra og nei til det meste annet. ;)

    SvarSlett