onsdag 30. september 2009

Gøyalt fargeprosjekt inkludert en alpakkatragedie

Som nevnt synes jeg fargene på ullundertøy til barn i superwash er kjedelig, og i tillegg er det lyst, og blir flekkete i en fei. Derfor har jeg tidligere år pleid å farge en runde med flekkete eller bare kjedelig ulltøy.
Jeg har brukt Nitor farge kjøpt på Jernia, og etter å ha testa de to variantene bruker jeg den som jeg tror heter "natural fibers" men som ikke er ment for ull. Jeg farger i maskin, koking i kjele har jeg ikke prøvd meg på.
Denne gangen het den utvalgte fargen "Klarrød". Riktig brannbilrød lovte pakningen.
Som dere ser ble resultatet en mer rust/orangerød farge. Kjempefin, synes jeg, men veldig langt fra fargen på pakka. Plaggene tok fargen litt ulikt, fra bare litt orange til helt mettet og dyp på de fleste. Noen lyseblå sokker ble litt gusjete i farhgen, men det skal vi nok leve med.
Under viser vår lokale fotomodell at tøyet fungerer bra til å hjelpe pappa med å skru i pærer i utelyset.
MEN. Jeg gjorde en kjempebommert. Tidligere har jeg farga på ullprogrammet i vaskemaskina, denne gangen brukte jeg finvaskprogram med samme sentrifugehastighet og temperatur. Det skulle jeg ikke gjort. minien fikk verdens mykeste og deiligste jakke i rein alpakka i fjor, og da den ble tatt i bruk i høst ble den utsatt for en stygg bilsykeulykke som resulterte i flekker som ikke gikk bort. Jeg hadde allerede prøvd maskinvask på ullprogram, noe den overlevde fint, men finvask resulterte i verdens mest eksklusive dokkejakke i alpakkabetong. BUHU!
Her er jakka på Minien i fjor, da den ikke var en tomatsuppefarget klump.
De to siste årenes farging har vært i lilla (mener den het plomme på pakka) og en grønn som het oliven men ble mer flaskegrønn.
Selv om man ikke skal være materialistisk sørger jeg litt over den jakka, gitt.

3 kommentarer:

  1. Jeg skjønner godt at du sørger litt...det hadde jeg gjort og!! Men du så flotte ullklærne ble, tror jammen jeg skal prøve det samme. Her er mye flekkete klær.

    SvarSlett
  2. Som stolt giver av jakka deler jeg sorgen. Måtte den hvile i fred ...

    SvarSlett
  3. Har akkurat farget en trøye med Kool Aid saftpulver. Kul limegrønn. Artig, vannet ble blankt og trøya grønn og nå lukter den sukkertøy.

    Forresten, må få trommet oss sammen snart. Kanskje madammen har lyst til å ta en øl på by'n?

    SvarSlett