onsdag 17. juni 2009

Søt og vimsete og sommerkledd

Sy-mojoen min har vært fraværende en periode, men i et forsøk på å lokke den tilbake har jeg brukt mamma som læremester i rynkingens ikke så mystiske verden. Resultatet ble et skjørt som heldigvis oppfyller treåringens krav til strutt og snurr!
Etter en liten fotosession i hagen prøvde mammaen seg på skifte av antrekk, til den stilige buksa Maja har fått av snille Smileull, som viste seg å kunne lånes ut til storesøster i starten.
Men fotomodeller har visst en grense for hvor mye de gidder å jobbe, og etter en slitsom styling av eget hår var det slutt på tålmodigheten.
Jeg legger inn en passe upresis beskrivelse av hvordan skjørtet ble sydd, i tilfelle noen like lite sykyndige som meg vil prøve seg:

Mål barnet rundt magen, og mål fra midjen og ned til så langt du ønsker skjørtet. Øverste stykke klipte jeg 60 cm, 5 cm bredere enn midjemålet. Det kan nok være lurt å legge inn litt mer så det ikke blir trangt å få over rumpa, og om du ønsker stort sømrom. Beregn hvor lange stykker du trenger for å få skjørtet passe langt. Jeg klipte de to nederste stykkene 15 cm lange og det øverste omtrent 13. Det øverste kunne vært kortere om jeg brukte en smalere strikk. Skjørtet ble 33 cm langt til slutt, jenta mi bruker omtrent str 104 i klær. - De to rynkede stykkene klippes 1,5 gang bredere enn stykket over. Mine stykker ble 60 cm, 90 cm og 135 cm brede. - Sikksakk alle bitene rundt hele for å unngå revning. - Fald nederste kant/langside på nederste bit. Jeg bretta to ganger helt smalt, men et skråbånd er sikkert kjempefint. - For å rynke: Sy to parallelle rette sømmer på lengste stinglengde med et par-tre millimeters mellomrom. Ta tak i trådene på den ene siden og trekk forsiktig, slik at stoffet rynker seg. Det skal bli like bredt som stoffet det skal sys fast til (altså stykket over). Spre rynkene jevnt. Nål fast den rynkede kanten mot nedre kant på stykket over rette mot rette og sy dem sammen med en rettsøm. Jeg strøk også sømrommet oppover og sydde en stikning over for å få det til å ligge ryddig på baksiden. Gjenta medneste stykke. - Sy sammen skjørtet med en rettsøm, og sy en løpegang i livet til strikken. Ladet være igjen litt plass til å sette inn strikken og sy den lukket når strikken er satt inn. Jeg brukte bred buksestrikk (2 cm). Jeg sydde også en stikning (en rettsøm) 2 mm under bretten øverst, for å få strikken til å ligge pent. Avsnittene mine blir borte, håper det ikke blir for vanskelig å lese!

3 kommentarer:

  1. Et nydlig skjørt til ei herlig jente!

    SvarSlett
  2. Dette må jeg si var imponerende. Jeg har fått symaskin til bursdagsgave, men mine syferdigheter er begredlige. Ikke har jeg sånne skjønne døtre å sy skjørt og kjoler til heller...

    Ble helt i sommerstemning jeg!

    SvarSlett
  3. Hm, oi, jeg ser buksa nok er midt i mellom de to. Jaja, piratbukser er også en fin ting. :-D

    SvarSlett