onsdag 11. mars 2009

Mus og doplakat

Husets toåring begynner å bli stor jente, men har kontant avslått alle forslag om å begynne å gå på do. Litt sitting på doen har vært greit, men så skulle bleia på igjen med en forklaring om at "Jeg går på doen når jeg blir tor!". I barnehagen har de hatt litt større suksess, men både der og hjemme har hun ment at de mer stinkende bleieleveransene skal skje i bleia. I går fikk hun imidlertid snusen i at en barnehagevenn skulle få klistremerker for å ha hellet med seg på do i barnehagen, og vi kasta oss entusiastisk på klistremerkebølgen da det viste seg at damen plutselig hadde interesse for den slags belønning. Iveren var såpass at hun har nekta å ha på bleie annet en under utedressen. Jeg kom på at klistremerkene helst ikke skal plasseres hvor som helst i heimen, så i dag ble det improvisert en plakat av Tilda-papir med frihåndsutklipte bokstaver. For å gjøre den holdbar laminerte jeg den (ja, jeg er bitt av lamineringsbasillen jeg har hetsa andre sånn for). Som bildet viser var det suksess i dag, og stor stas å få sette det nøye utvalgte klistremerket på plakaten. Å skifte bæsjebleier på en toåring er innimellom såpass ille at innsatsen med plakat og innkjøp av merker allerede er inntjent, i mine øyne (eller nese...). Denne herlige lille musa fikk Maja av tante Ida til ettårsdagen sin. Tante har sydd den selv, etter mønster fra ei Tilda-bok. Ikke rart den ser ut til å trives ved siden av den tildaete plakaten. Jeg er veldig imponert over syferdighetene!

3 kommentarer:

  1. Flott plakat og mus! Har erfaring med doplakater fra den gang Aksel skulle avvennes. Det gikk superbra. Han fikk en liten gave (bil) for hvert 10-ende klistremerke. Det tok ikke lang tid før de stinkende bæsjebleiene var en saga blott!

    Ellers skal man ikke kimse av laminering. Jeg er selv veldig fornøyd med spisebrikkene jeg har lagd på den måten!

    http://rachelslekegrind.blogspot.com/2009/02/kreativt-hjrne.html

    Må si dere er utrolig kreative i Solheimfamilien. Visste at du var en kløpper med sying og strikking, men at Ida var like flink visste jeg ikke. Hils alle! Rachel

    SvarSlett
  2. Denplakaten var jo helt super!!
    Hvordan har det gått, virker den som den skal??

    Tror jeg må prøve noe sånt med Emmeli, hun nekter og sitte på do.

    SvarSlett
  3. Der var doplakaten ja, jeg googla doplakat og denne siden kom opp :-) hehe

    Den var fin :-)
    Nina

    SvarSlett